Færøsk sweater med raglanærmer

Færøsk sweater

Færøesk sweater med raglan-ærmer

Størrelse: (Small) medium/large.
Mønstret går over 12×12 masker, hvis du ønsker at øge eller mindske maskeantallet.
Materialer: (300) 400 g 3-trådet hvidt Sirri. (200) 300 g 3-trådet lysegråt Sirri. Rundpinde str. 6 mm og 8 mm.
Strikkefasthed: 10 cm=11 m.
Forkortelser: Ret=r, vrang=vr, masker=m, fortsæt=forts, omgang=omg, størrelse=str, strik 2 drejet ret sammen= 2 dr r sm, strik 2 ret sammen=2 r sm.
Mønster-diagram Tegning

Bul

Slå (124) 136 m op med hvidt på 6 mm rundpind, og strik rundt 12 omgange 1r1vr.
Skift til 8 mm rundpind og strik r.
På 1. omg tages jævnt ud til (132) 144 m.
På 2. omg strikkes efter mønsterdiagramment, og del arbejdet op med 2 markører, så du har en klar fonemmelse af, hvad der er forside og bagside således: Sæt en markør ved begyndelsen af omg, strik (66) 72 m og placer den 2. markør. For at få en diamant lige midt for: Str small, start ved den røde pil, str medium/large, start ved den grønne pil. Den røde og den grønne blok viser de 12×12 m, som du gentager.
Strik efter diagrammet til arbejdet måler (45) 48 cm.
Luk 6 m af under hvert ærme (3 m på hver side af markøren)
Lad arbejdet hvile.

Ærmer

Slå (28) 30 m op med hvidt på 6 mm rundpind og saml til en ring. Brug magic loop metoden. Du kan også bruge en ærmerundpind eller strømpepinde.
Strik 12 omg 1r1vr. Skift til 8 mm rundpind og tag på 1. omgang jævnt ud til (34) 38 m. Strik efter diagrammet og tag 1 m ud i begyndelsen og slutningen af hver 4. omg til du har i alt (54) 60 m.
Fortsæt uden flere udtagninger til ærmet måler (50) 52 cm.
Luk 6 m af under ærmet, og sørg for at du slutter på samme mønster-omg, som på kroppen.
Strik et ærme til på samme måde.

Strik sammen til raglan

Vær sikker på, at du er nået til samme omg i mønsterdiagrammet og strik ærmer og krop sammen således:
Med 8 mm rundpind strik først det end ærme (husk at fortsætte efter diagrammet) derefter forsiden af kroppen, så det andet ærme og tilsidst kroppens bagside. Nu har du alle maskerne på én rundpind og er klar til at forsætte i raglan.
Placer 4 markører, hvor de 4 dele er sammenføjet (ved begyndelsen og slutningen af hvert ærme) Lad den første markør være en anderledes farve, så du ved, hvor omg begynder ( Det er bag venstre ærme). Markørerne er placeret, hvor du skal lave raglan-indtagninger. Strik de 3 m før og efter markøren (6 m ialt) i hvidt hele vejen op til halsen.
Tag ind til raglan på hver anden omg således: Med hvidt på de 3 m inden og efter markøren (i alt 6 m) således:
Strik 2 dr r sm, 2 r, 2 r sm.
Fortsæt med raglan-indtagninger til du har strikket (18) 20 cm. Nu strikker du frem og tilbage, mens du stadig fortsætter efter diagrammet, således: *Strik til du når den 2. markør, vend og strik vr tilbage, til du når til den 3. markør. Vend og strik tilbage til den 2. markør igen. Strik en hel omgang* Gentag fra * til * yderligere 2 gange.

Halsen

Skift til hvidt og strik en omg, hvor du tager jævnt ind til (56) 60 m. Skift til 6 mm rundpind og strik 5 omg 1r1vr. Luk alle masker af, r over r, og vr over vr.
Hæft alle ender og sy hullerne under ærmerne pænt sammen.
Færøsk sweater

Færøsk sweater